23948sdkhjf

Faldende indtjening for de danske modevirksomheder

Et stigende antal virksomheder kører med underskud.
Selv om dansk mode er berømmet i udlandet, har de danske modeproducenter i stigende grad svært ved at få økonomien til at hænge sammen. Det viser en ny analyse foretaget af Deloitte. Både omsætning og resultat faldt i løbet af 2016. Samtidig er en stigende andel af modevirksomhederne i fare for at gå konkurs.

- Modebranchen har levet et omtumlet liv de seneste år, hvilket desværre også er konklusionen, når man ser på de seneste regnskaber. Især resultatet pr. ansat viser betydelige fald. Det er naturligvis bekymrende for branchen, siger partner i Deloitte, Morten Steinmetz.

Hen over de seneste tre år er det også kun 46 pct. af modevirksomhederne, der har formået at levere stabile overskud. Også det er bekymrende, mener Morten Steinmetz:

- De fleste virksomheder kan godt tåle at have en dårligt år og måske også to. Men det er klart, at man tærer betydeligt på egenkapitalen i de år, hvor man ikke formår at skabe overskud. I sidste ende kan man blive nødt til at fremskaffe ny kapital. Nogle vil sandsynligvis være tvunget til helt at lukke forretningen.

Ser man på de enkelte virksomheder, er der dog stor forskel på evnen til at tjene penge.

- Moden går jo op og ned, som kundernes præferencer skifter. Derfor er der også nogle modevirksomheder, der har stor succes og kan sætte masser af penge i banken, mens andre kæmper en brav kamp for overhovedet at få afsat deres produkter. Det er virkeligheden, når man opererer i en så omskiftelig branche, siger Morten Steinmetz.

Derfor opfordrer Morten Steinmetz også modebranchen til at være ekstremt omstillingsparat og hele tiden have øje på nye forretningsmuligheder:

- Det gælder jo for alle virksomheder, at man er nødt til at have fingeren på pulsen, men det gælder i særdeleshed for modebranchen, hvor man hele tiden skal tage stilling til nye tendenser. Det, der er en succesformel den ene dag, må kasseres den næste. Det er ekstreme vilkår, som stiller store krav til både de kreative og administrative ledere.

Ifølge de seneste regnskaber er 22,7 pct. af de danske modeproducenter og -grossister i fare for at gå konkurs. Det er en stigning fra 20,6 pct. i 2015.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109